2016. július 21., csütörtök

Jenny Downham: Amíg élek

Előbb-utóbb mindenki meghal – mindannyian tudjuk.
A tizenhat éves Tessa, akinek csupán hónapjai vannak hátra, talán mindenki másnál is jobban tudja.
De van egy listája: felsorolta azt a tíz dolgot, amit még meg akar tenni, mielőtt meghal. Az első helyen a szex áll. Lehetőleg még ma.
De nem mindig könnyű elérni, amit az ember akar, és amit akar, nem mindig esik egybe azzal, amire szüksége van. És néha a legváratlanabb dolgok lesznek a legfontosabbak.
Felemelő, életigenlő és boldog – ez a rendkívüli regény azzal ünnepli az életet, hogy szembenéz azzal, milyen valójában a halál.



Vegyes érzéseim vannak ezzel a könyvvel kapcsolatban, nehéz is írnom róla, mert nem is utáltam, de nem is nagyon szerettem. 

Hiába próbáltam, sehogy se tudtam szimpatizálni a főszereplővel, oké hogy rákos, sajnáltam szegényt, meg minden, de néha egyszerűen kibírhatatlanul viselkedett, máskor csak simán idegesített. Persze sokszor együtt éreztem vele, hiszen mindenki más folytathatja az életét, neki meg már csak hónapjai/hetei vannak hátra, és igen, ez igazságtalan. És nem tudtam eldönteni, hogy Tessa azért ilyen házisárkány, mert tudja, hogy meg fog halni, vagy alapból is ilyen a természete. Mindenesetre nem nagyon kedveltem őt, még a helyzete ellenére sem.


Már-már egy szemét bunkónak érzem magam, amiért lehúzom ezt a könyvet, végül is itt ez a 16 éves tinilány, aki haldoklik, meg minden.

De nem csak a főszereplővel voltak problémáim. Ott van még az idióta legjobb barátnő, aki igazából szerintem minden, csak nem barát. Ott van az anyuka is, akiről végig olyan érzéseim voltak, hogy valójában rohadtul nem érdekli, hogy a lánya haldoklik. És persze ott van az öcsike, aki lazán a haldokló nővére képébe vágja, hogy "alig várom, hogy megdögölj". Nagyon szimpatikus.
Egyedül az apuka az, akit már-már csodáltam azért, amiért képes kibírni ezt a bandát, meg ezt a rémálmot, ami körülötte zajlik.

"Nincs jobb pillanat a jelennél."

A könyv legjobb része, ami számomra tulajdonképpen megmentette az egészet, az a vége, ahol az álmok már keverednek a valósággal, és hallhatjuk, ahogy a családtagok elbúcsúznak Tessától, elengedik őt. Ezen a ponton be is könnyeztem, pedig ez nagyon nem jellemző rám egyébként. De tényleg, szó szerint végigzokogtam az utolsó pár oldalt. Durva, pedig az elejétől kezdve nyilvánvaló, hogy mi lesz a történet vége. Biztos voltam benne, hogy nem fogok kibukni, de mégis sikerült.

Az alapötlet tetszett, bár már nem volt ismeretlen ez a listás megoldás, hogy a főszereplő halála előtt még meg akar tenni bizonyos dolgokat. Viszont ettől a listától én valahogy többet vártam. Természetesen szerepel rajta a szex és a szerelem, de ott van még például egy bűncselekmény is,  a drogok, vagy a hírnév. És hogy egy teljes napon keresztül mindenre igent kell mondani. Ezek amúgy tetszettek, de sokkal többet is ki lehetett volna hozni belőlük.
És igen, jól látjátok, a listán a legtöbb dolog őrültség, és illegális, de Tessa meg van róla győződve, hogy mivel haldoklik, ezért rá nem vonatkoznak a szabályok, és persze simán lehet bunkó paraszt mindenkivel. Ha bajba kerül, vagy veszekszik valakivel, akkor is, ha tudja, hogy nincs igaza, már jön is ezzel a manipulatív, "nemsokára meghalok" dumával.


Adammel eleinte nem nagyon szimpatizáltam, de a végére sikerült megkedvelnem, mert az utolsó pillanatig kitartott Tessa mellett. Kicsit meg is sajnáltam, amikor Tessa kiakadt rá, amiért jelentkezett a főiskolára. Bár fura volt, hogy többször is el lett mondva, hogy Adam nem jó pasi, sőt egyenesen a ronda szóval illetik.

"Élni akarok, mielőtt meghalnék. Egyes-egyedül ennek van értelme."

Ebben a témában azért vannak mérföldekkel jobb könyvek is, én mondjuk a vége miatt nem bántam meg, hogy elolvastam, a repülőn amúgy se lett volna jobb dolgom, de nem mondanám, hogy hű de tetszett. A filmet viszont továbbra is meg akarom nézni, néhány helyen azt olvastam, hogy az jobb. Tessa szerepét a filmben Dakota Fanning játssza.

Történet: 3/5
Főszereplő: 2/5
Borító: 2/5
Kedvenc szereplő: Tessa apja

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése